Wednesday, July 2, 2014

Si Ting-Tong Seronok Naik Lori!!!

Do you like this post?
Aku dah ngantuk sangat ni. Tapi jiwa aku meronta-ronta nak jugak share pengalaman berharga yang aku hadap hari ni.

Pagi tadi aku keluar macam biasa, gi keje dalam jam 6.00 am. Elok je keluar tol Jalan Duta, masuk exit kiri lepas Shell tu sambil melayan perasaan nyanyi ikut lagu kat radio....tetibe aku macam dengar bunyi drum kuat --- cam pelik lak tak blend dengan lagu. Ada bunyi cam bende meletup gak.

Pastu aku dengar bunyi hon kete. Aku perlahankan volume radio. Baru lah dengar dan rasa macam ada yang tak kene ngan kete aku ni. Rasa berat ngan goyang2 lak.


Terdetik kat hati aku --- eh, macam pernah kene je? Tayar pancit!!! Perlahan2, seperti-mana kete aku bergerak daripada fast lane ke lane yang paling kiri --- tahap keceriaan aku di awal pagi ni pun jatuh.

Dengan yakin, aku capai handphone. And guess what? Aku lupa nak simpan nombor telefon auto-assist insurans kete aku. Huaaaaaa.....cerdik sungguh, Rena!!!

Cuba lak dapatkan nombor telefon daripada uncle yang selalu uruskan insurans kete aku --- dia lom bangun pagi agaknya. Tak angkat2. Sambil bagi diri sendiri kata2 semangat, aku cuba Google carik nombor telefon. Nampak je nama Takaful, terus aku dail nombor yang tertera kat website.

Nak tambah cerita bagi sedap lagik --- lepas bagi plat kete aku pada call agent, dia bagitahu kete aku takde dalam rekod. Berdebuk semangat aku jatuh. Betul ke insurans kete aku tahun ni dengan Takaful? 

Dalam panik, aku ngaku je kat budak tu yang aku rasa insurans kete aku memang dengan Takaful. Barulah budak lelaki tu bagitahu, sebenarnya ada 3 jenis Takaful --- Takaful Malaysia, Takaful Etiqa ngan Takaful Ikhlas. Owh, what the???

Hu hu hu hu --- saat tu aku rasa diri ni sangat tak berguna. Aku punya ignorance untuk ambil tahu details tentang semua benda yang aku anggap kecil dan remeh dalam hidup aku selalu buat aku trapped and stucked dalam insiden2 sebegini. Menciiiii.

Penat berfikir, aku rehat dulu. Pasang balik radio. Tepon lak ibu, cerita apa yang berlaku. Mintak ibu tolong sama doakan untuk aku.

Dalam 35 minit aku tersadai tengah jalan, aku dah mula fed-up, terus telefon Toyota Auto-Assist, walaupun aku tahu takde kene ngena ngan aku. Lepas cerita pengalaman pagi ni pada call agent tu, surprisingly panggilan kali ni tak sia2. Call agent yang layan panggilan aku tu terangkan semula info yang sama aku dapat tentang Takaful tadi. CUMANYA --- kali ni, dia offer untuk bagi aku nombor telefon. Dia siap tanya, nombor apa yang aku called earlier. Dan minta aku called nombor yang lagi 2 tu. Kalau tak dapat jugak, aku kene called dia balik. Dia boleh tolong carik orang untuk tow...cuma kene bayar la servisnya.

Inilah yang dikatakan WOW service!!! Buat aku berfikir untuk tukar balik dan SETIA dengan insurans panel Toyota untuk tahun depan. 

Alhamdulillah, I dialled the correct number dan masalah selesai. 

Sambil tunggu orang datang untuk tarik kete aku ke kedai tayar terdekat, aku berpeluang nengok keadaan jalan raya yang mula sibuk. Selalunya jam2 gini, aku dah tidur dalam kete kat tempat parking opis aku.

Dalam jam 7.00 pagi. Jalan masih OK.
Polis trafik ni jenguk jap untuk pastikan aku dah buat apa yang patut untuk dapatkan bantuan. (Aku tak berani nak ambil gambar daripada depan. Ha ha ha)
 Lori penyelamat aku dah sampai! Yeaayyyy!!!
 Kene drive naik atas lori. Gerun gile. (Pandangan dari dlm kete). Menggigil kaki aku tekan brek dalam keadaan senget gini. Hu hu hu.
 Nilah hero aku ---- huhuhu walaupun buat aku tersadai 2 jam dalam kete. =P
 Tayar kesayangan aku ~*
Dah sampai kat kedai tayar area Jalan Ipoh
Inilah kedai tayar yang aku pegi tadi....
 Nampak tak belahan panjang kat tayar tu? Katanya, kene besi. Aku tak perasan, main lanyak je kot.
 ...Dan inilah yang paling best aku nampak masa mencuci mata. Ramai wooo....orang Melayu makan kat kedai mamak ni! Nampak tak 2 orang tu?
 Dapat belakang je la...sebab jurugambar takut kene belasah. Orang ni pun, tunduk2 je bila lalu depan aku.
 Yang ini pun sama! Masa dia perasan aku angkat handphone, dia dah gabra. Aku pun berlakon la untuk dapatkan angle ni. (Jurugambar memang takde talent. Asyik risau kene belasah. Ha ha ha)


Alhamdulillah, awal pagi yang panik tadi hanya sekejap je. Aku boleh katakan, aku panik dan rasa marah sket pada diri sendiri sebab nampak sangat 'ting-tong'. Dan Alhamdulillah lagi sebab sepanjang tempoh aku tunggu lori untuk bawak kete aku gi kedai tayar tu, aku rasa agak tenang dalam kereta. Dah hilang panik tadi.

Pengajaran yang aku dapat hari ni:
1) Simpan nombor2 penting dalam tepon
2) Alert dan ambil tahu tentang bende2 dalam idop aku
3) Sentiasa berdoa kepada Allah dan redha dengan ujian2 kecilNya.
4) Ibu masih tempat aku bergantung, terutama sekali dalam episod2 panik begini.
5) Rethink --- tukar insurans kete tahun depan?
6) Aku akan fokus pada diri sendiri --- berusaha untuk tak jadik ting-tong!

Last --- Pengalaman hari ni sangat berharga. Best tau naik lori panjang! Terima kasih, Allah.

No comments: