Tuesday, December 27, 2011

Apa Itu Sujud Sahwi?

Do you like this post?
It started when I asked one of my senior colleague, "What if kite lupe baca doa qunut?"

Well, to tell u the truth I just knew about Sujud Sahwi. Sahwi means Lupa or Lalai terhadap something or meninggalkan sesuatu secara tak sengaja.

So, the 'abang' said, "Kene buat sujud sahwi."

And I asked again...based on my own experience. "But what if kite lupe baca doa qunut AND then lupe pulak buat sujud sahwi?"

He replied, "Hukum baca doa qunut tu Sunat Ab'ad." Frens, u might wanna google about Sunat Ab'ad. Trust me, sgt berguna utk pengetahuan sendiri.

Hasil kajian aku, ada 8 perkara kesemuanya. Dan jika kita terlupe, disunatkan melakukan Sujud Sahwi.

And he cont'd, "Kalau lupe baca qunut, pastu lupe pulak sujud sahwi....habislah." And he laughed. Dengan look sinis.

"Tapi kata sunat....?" I asked lagi. Macam tak percaya pulak abang haji ni punye explanation. Dalam hati aku, kalo camtu kenapa tak jatuh hukum wajib?

He replied, "Sunat ab'ad tu kalau terlupa kene buat sujud sahwi."

"Maknanya kalau tak buat sujud sahwi tu, BATAL lah?" I asked to reconfirm.

"Kalau sujud sahwi pun kau lupa, habislah! Macam mana kau smayang boleh sume lupe? Smayang pon lupalah!" He answered. Sangat menusuk kalbu aku. Tapi dek kerana usia brader tu lebey 20 tahun dari aku...aku sabor and forced senyuman manis, pretended cam pahamlaaa...and appreciated dengan explanation dia yg penoh yakin.

The truth is...aku mmg tak tahu org lain hadap mende yg sama atau tak. Tapi aku mmg struggle gile utk khusyuk dlm smayang. Too many things yg syaitan galakkan kepale aku pikir time2 smayang. Henpon letak mana lah, tetibe teringat muka bos aku la...remind folo-up ngan vendor....teringat nak beli food utk kucing lar....tetibe baru teringat lupa basuh kaki masa ambil wudhuk la...arghhh....too many things!!!

Ada masa yg aku sampai terlupa nak wat both. Lepas lupe baca doa qunut, aku memula igt nak wat sujud sahwi. Tapi lepas tahiyat akhir...tetibe je terus ucap salam kanan and kiri. Haa...batal ke kalo camtu?

Dissatisfied especially selepas kene gelak ngn brader tu, i took langkah paling selamat --- asked my Ustaz mengaji. And also referred my ensiklopedia solat book.

Answernye sama. Terima kasih Ustaz Sayuti.

The hukum bagi Sujud Sahwi is SUNAT and tidak batal solat jika terlupa or sengaja tidak melakukannya. Ini aku jumpe dalam ensiklopedia solat gak.

Pointnye di sini - jika tak berapa sure dengan hukum-hakam Allah SWT, seelok2nye berdiam diri dan later can do our own research. Do not ever buat hukum sendiri and at the end jadikan Islam yang asalnya mudah itu nampak susah. Mangsanya, org2 yg tak tahu macam aku akan jadi lebeh keliru.

Ini aku jumpe dlm internet hasil Google-an aku:

"Kita lakukan sujud sahwi itu bukan kerana nak gantikan perkara sunat ab'ad yg kite terlupa tu tapi sujud sahwi itu dilakukan kerana untuk mendapatkan pahala sunat ab'ad yang kite lupakan itu..."

"Dan tidak membatalkan solat jika kita masih terlupa lagi untuk melakukan sujud sahwi. Cumanya syaitan akan berduka jika kita lakukan sujud sahwi. Ini kerana dia tak berjaya meragu2kan kite dalam solat secara keseluruhannya."

Hah, who says Islam itu susah? Selalunye manusia sendiri yang menyusahkan.



No comments: