Monday, November 28, 2011

iRead : Kitab Cinta Yusuf & Zulaikha

Do you like this post?
Sebuah Novel Spiritual by saudara Taufiqurrahman al-Azizy.

Buku ini bukan mengisahkan tentang Zulaikha dan Nabi Yusuf. Apa yang buat aku tertarik untuk beli dan baca buku ni, bila aku terbaca sinopsis cerita:

"Saya takut menjadi musyrik. Saya takut menyekutukan cinta saya kepada Allah kerana cinta saya kepada Yusuf. Saya rindu untuk dikasihi Allah, tetapi hati saya dipenuhi kerinduan kepada Yusuf. Apakah saya sudah menjadi musyrik? Ustaz....tolonglah saya! Demi Allah, saya tiada kuasa untuk memilih satu cinta dari kerinduan ini."
Rintihan Zulaikha tentang cintanya kat Yusuf. Aku teros carik novel ni kat kedai blakang opis untuk tahu kesudahan cerita. 

Okey jugaklah. Ini kali pertama aku baca novel cinta berlandaskan agama. Agak tersentuh jugak. Sayangnya, bila novel ni diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia, ada beberapa ayat yang aku rasa pelik bila dibaca. Mungkin lebih okey kalo baca in Bahasa Indo agaknya? Just an assumption....

Note: Aku dapat relate cerita ni dgn kisah Zulaikha & Nabi Yusuf as. Cinta Zulaikha terlalu kuat. Bukan mudah untuk lupakan seseorang yang dah melekat dalam pale ni, kan? Tapi hati ini milik Allah SWT.......

iRate : 6/10

No comments: