Monday, January 23, 2012

Ayat Kursi Dibaca Dengan 9 Wakaf

Do you like this post?
Kelas mengaji aku yang lepas, we ols cover bacaan ayat Kursi dengan betul. Selama ni masing2 baca main langgar je semua.

Ayat Kursi

Untuk bacaan lebih afdhal, bacalah dengan sembilan (9) kali berhenti atau wakaf. Inshallah.

  1. اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ
  2. لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ
  3. لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
  4. مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ
  5. يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ
  6. وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ
  7. وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ
  8. وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا
  9. وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
Maksudnya:

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

Fadhilat2 ayat Kursi ni boleh dibaca drpd blog: Oh! Islam

Antaranya, Allah SWT akan hilangkan kefakiran dan memelihara kita daripada kejahatan dan gangguan jin, syaitan dan pembesar. Inshallah juga boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar. Besar fadhilat ayat ini, Subhanallah....

Ini soalan yang baru je terjawab sejak bertahun2 lamanya.

Q: Aku baca ayat Kursi ni untuk elakkan diri daripada sebarang bentuk gangguan. Tapi kenapa gak kene ganggu?

A: Faham tak apa yang dibaca tu? Khusyuk tak?

Bila soklan aku ditanya balik dengan jawapan berbentuk soklan, aku terdiam. Tak malu sungguh aku menyoal dan mempertikaikan janji Allah SWT.

Lama aku pikir. Selama ni, aku baca pon main baca dalam hati. Afdhal tak afdhal, aku tak pernah perasan pon. Tajweed --- lagilah! Sume aku langgar. Yang aku tahu, nenek aku dok ulang2 byk kali tetiap malam soh baca ayat Kursi sebelum tidor. Baca dengan Al-Fatihah dan 3 Qul. Tu je la pon.

Buta sungguh mata hati aku rupanya. Memanglah, hajat susah nak diperkenankan!

Selepas aku rujuk dengan beberapa orang pakar termasok ustaz ngaji aku, aku baru paham.

Inshallah, jika kita tahu dan faham setiap bacaan yang kita lafazkan, Allah SWT akan perkenankan hajat kita. Selain tu, kita jugak kene ingat, setiap ujian yang datang itu, dengan izin Allah SWT, adalah untuk menjadikan kite seorang yang lebih kuat dan lebih dekat dengan Nya.

Ya Allah SWT, bantulah aku menjadi seorang muslimah yang lebih baik daripada hari2 semalam.....Ameen.

2 comments:

Tie HT said...

salam,

saya nak mintak share kat blog boleh tak..rasanya ni perkara penting utk di share kan..tq :)

Unknown said...

salam Tihara,

Silakan. =) terima kasih. May Allah SWT bless u. Ameen.