Sunday, May 25, 2014

Paris Trip : Day 2 Bonjour, Paris!

Do you like this post?
21/05/2014
Bonjour, Paris!

How I spent my morning today? Tido, makan, watching tv (to be specific --- Ugly Betty), drinking Starbucks Frappucino, then tido lagi.....dan lagi....sampai tengahari. Sambil jari-jemari aku main tenyeh2 jerawat yang baru tumbuh kat tepi hidung dengan segarnya. Argghhh pressure tol. Aku namakan jerawat aku ni --- London. 

Breakfast --- Uje ngan Dhila yang masak. Sedapppp.

Watching Ugly Betty ~wink
Meet my new acne --- London!

At 1.30pm, we went out after performed our Zuhor prayer. Pergi Barclays Bank to get some Euros, had our lunch at a Viatnamese restaurant, then bought myself a Three simcard. Pastu, we took a cab to the Kings Cross St Pancras Station. Hmm --- The driver was very kind --- kitorang takde duit kecil, dia bagi diskaun 2.50 pound.

 Aku makan mende ni --- dah tak ingat apa nama dia. =P
Makanan ni lak cecah dengan kuah peanut, sedap wooo!!!
Ibu's Moo-Moo. Cute, huh? 
Me & my beloved mom

Perjalanan London ke Paris, ambil masa lebih kurang dalam 2.15 jam melalui Eurostar tren. Tiket boleh beli online kat www.eurostar.com. Bagi sesiapa yang nak beli tiket, boleh beli 120 hari (4 bulan) sebelum tarikh perjalanan. Uols kene pandai plan supaya tak beli last minit, haa. Harga tiket pon berubah-ubah. Kene pandai carik kalo nak murah.

Bertolak dari Kings Cross St Pancras Station dan akan sampai di Paris kat Gare du Nord Station. Dalam tren tu lengkap dengan facilities seperti cafe, toilet sume....tapi untuk jimat, kitorang beli food kat M&S untuk lapik perut sepanjang perjalanan. 

 Tempat menunggu tren Eurostar di Kings Cross St Pancras Station. Class, huh?
Ibu excited. Nak ke Paris melalui Eurostar kene cek luggage gak.
 Eurostar tren sudah sampai!
 Tempat duduk yang agak selesa gak....
Selamat sampai di Stesen Gare du Nord, Paris
Nak gi hotel, kene tukar2 tren lak. Ambil Metro menghala ke Porte de Clignancourt dan kemudian kene tukar tren kat Marcadet - Poissonniers menghala ke Front Populaire. 

Satu pengalaman yang sangat berharga, mungkin aku susah nak lupakan. Sampai kat stop Porte de la Chapelle dalam jam 6.30pm, kene jalan sikit untuk sampai ke Suite Novotel. Masa kitorang sampai tu pulak hujan. Masing2 lupa bawak payung. (Ha ha ha --- aku memang takde payung pon!) Basah kuyup la jugak meredah jalan raya. 

Dan kali ini, walaupun dalam keadaan yang agak menakutkan sebab beberapa kali kitorang tempuh si 'kunta-kinte' tengah jual dadah kat tepi jalan raya --- aku rasa agak selamat sebab berjalan dengan famili aku. Dalam hati, baca jugak ayat supaya Allah SWT selamatkan kitorang semua daripada sebarang bencana. Alhamdulillah, akhirnya sampai gak ke hotel. Hu hu hu.

Bilik pun selesa gak....

Kalau dulu, masa kali pertama aku sampai ke France, public transport utama yang aku gunakan ialah RER dan Metro. Masa sampai2 aku dah trauma, teringat kes kene copek dulu. Plus, bau hancing yang agak kuat kat tangga RER tu --- sangat tidak menyelesakan! Dapat pulak, ada sorang mamat ni dari jauh dah pandang aku....teros datang diri kat tepi. Scary giler. Aku rasa aku dah jadik lebih trok daripada gaya Ugly Betty dah, pegang beg rapat ke depan supaya orang takleh copek. Siap jeling2 lagi. 

Muka aku ni nampak sangat ke blur2? Sampai orang suka attack? Dah pernah kene sekali, cukup. Aku tak sanggup kene redah kota Paris untuk uruskan hal passport cam dulu. So, this time mamat --- No way, jose!!!

Sampai je bilik hotel, urus diri masing2, tak sempat nak browse movies yang ada kat tv --- aku dah bommmm.... he he he. Penat giler. Den dah tua rasanya.

Adios.

 

4 comments:

Unknown said...

sampaikan slm kt.... entah... arch de triomphe kot...hahaha..mesti g kat champs elysees kan?? huhu... tahan hati je tgk gmbr akak... jeles sikit...hahaha..

Unknown said...

Akak..sy nk surviner postcard :-P..hahaha..x malu mintak :-P

Unknown said...

Alaa...dah terlambat la. Posting ni akak tulis lambat. Tak dapek nak sampaikan salam. ;( sowiiii

Unknown said...

ohh..dah terlepas ye?? huaaaa.. lmbt lg la sy nk smp sane kalo cmtu..kna seru dr sane ni klau nk cpt. hahaha ^_^