Wednesday, May 21, 2014

London Trip : Day 1 Selamat Tinggal, Tumirah!

Do you like this post?
20/5/2014
KL - Heathrow, London

Memandangkan flight aku jam 10.10am dan rumah aku agak jauh dari KLIA, plus lak hari ni hari bekerja --- utk elak traffic jam dan pastikan sampai ke lapangan terbang awal, aku ngan ibu gerak daripada umah dalam jam 5.00am. To be exact, pakcik teksi datang tepat jam 5.10 pagi laa.

Perasaan? Agak sedih, menitik2 jugakla air mata ni sbb Tumirah ngn ibu dah mula nangis. As usual, kalau nak jalan jauh aku mmg tinggalkan pesanan a.k.a wasiat kat Along. Kali ni mmg lain. Semua kerana kesan mendalam yg ditinggalkan dek kes #MH370 tu laa. Awal pagi, menengok aksi Along "Tumirah" ngn ibu, aku pun sama bergenang. Tapi cuba gak berlagak cool dan macho. Ha ha ha.

Kitorg singgah kat Petronas sat utk solat Suboh. Alhamdulillah perjalanan yang sangat tenang.

Check in kat kaunter E16, special counter utk warga OKU. Pastu book wheelchair kat kaunter B1. Gate opens at 8.40am dan staff Auto-Assist tu hanya akan ada pada jam 9.00 pagi utk masuk. So....mentara tu, menunggulah dengan sabar.


Kali ni, aku confess sedikit rasa kecewa ngn Tumirah sbb dia tak buat magic trick dia. Selalunya, dia berlakon macam tak hantar tapi tup2 dia tersembul gak kat KLIA tu sampai detik2 lambaian terakhir. Panjang leher aku --- excited  nak tunjuk riak terkejut bila dia sampai. Hmm --- nada! Sangat mengecewakan, Tumirah!!!

Takdelah, Long. Saja je berdrama kat sini. Along Tumirah aku sebenarnya tak berapa sihat (...ke mengantuk?) untuk buat kejutan cam biasa. Heee =P.
Selfie jap ngn ibu. Ceria tak, ibu?

Ibu kesayangan den....

Sebelum bertolak, ibu siap2 dengan ubat2an dulu. Malas nak menapak jauh, aku ke Pusrawi jek belikan air mineral utk ibu makan ubat dan breakfast. (Gulp, RM6 harga Evian ni uols!)

Owh untuk makluman, perjalanan KL - Heathrow akan mengambil masa dalam 13 jam.

Model Evian

Dibuat kan citer, ada 3 orang penumpang yang perlukan service auto-assist, termasuk ibu. Cukuplah nak jadik 1Malaysia. Sorang Melayu, sorang indian ngan sorang chinese. Diorg kene 'pos' dek ahli keluarga memasing ke London. Jadik, jalanlah kitorang sesama macam one happy family.

Sebab adik auto-assist tu kene tolak kerusi roda ibu aku, akulah yang menjadik pembantu makcik2 yang lain --- pastikan diorg tak tercicir kat belakang. 

Naik MAS flight  ni mmg berbaloi la...walopon dengar macam2 kes, perkhidmatan yang diorg bagi mmg superb giler! Diorg siap hantar ibu naik cabin wheelchair straight to her seat. Jadilah ibu sorang permaisuri pagi tu. Sangat Wow kan?

But due to the cargo lock technical issue, the flight was delayed for about 30 minutes. Berlepas dalam jam 10.40 pagi.

Ibu ditolak oleh staff Auto-Assist yang peramah. 
Walopon aku dah dikecam dengan pose 'peace', aku tetap gayakan dengan gagah. Muahahaha.
Meal pertama dalam flight, sweet-sour chicken with rice. Aku makan dengan penuh semangat sbb lapor giler.

Pengalaman naik flight kali ni sangat mencabar jugak laa. Turbulance byk kali buatkan aku ngan ibu pun beberapa kali nak termuntah. Mabuk. Alhamdulillah, kitorang dapat seats yang agak selesa sbb kitorang duduk berdua je, 2 kerusi sebelah tu mmg kosong. Syioklah, boleh baring cam first class gitew!

Pramugari yang namanya Abrizah sangat baik giler. MAS --- perkhidmatanmu tetap di hati!!! Dia siap hapal nama aku lagi, kasik personalized service. Haa....mano nak carik experience gini kalo naik kapal len? 

Pinggang, kaki, tangan --- sume dah lemah. Sampai di Heathrow, London pada jam 4.35pm waktu sana. Aku dah sesiap wat roaming, teros SMS adik aku yang kitorg dah sampai.

Sebabkan kene tunggu wheelchair ibu, kitorang kene tunggu orang lain keluar dulu. Kat luar, terkejut aku nengok 2 orang aunties --- my one happy family tadi, remember? --- duduk tunggu kitorang. Comel giler. Diorg tatau nak gi mana. Dan --- aku dengan semangat seorang wirawati ingin selamatkan 2 warga tua yang takut sesat, bawak diorang sampai ke imigresen. "We are together." Chewaahhh.

Note: Frens, please remember to jot down your address, somewhere (place you'll stay during your vacay!) for embarkment. 

Aku ni terlupa, aku letak je la Malaysia Hall. Huhuhu. Time2 gini, bengkak la sket hati bila ibu dengan hidung kembangnya cakap, "I've told you!"

Dan border officer tu banyak lak soklan kali ni, cam tak puas hati jek ngan jawapan2 ramah aku. Tapi sangat membantu bila dia tanya aku keje kat mana, kat KL tu --- dan aku jawabler dengan terus-terang. Dia tahu jek aku keje ngan gomen, dia teros cakap 'Have a nice trip!' Alhamdulillah, lega den.

Untuk ke Angel Street, kitorang naik je Underground sampai Kings Cross station, dan ambil taxi from there.


Jangan lupe beli Oyster Card dulu! Mudah aje... 
Perjalanan ke Kings Cross Station ambil masa lebih kurang 1 jam lebih gak. Rasanya kene lalu 24 stations.
Kepenatan....
Dalam teksi --- beraksi dengan Oyster Card. He he he.
 Dalam keramaian orang lalu-lalang.....
 Kedai feveret aku - M&S

Once again,  alhamdulillah. Kami selamat sampai. Happy sangat aku nengok ibu jumpa anak kesayangan lelaki dia. Hilanglah rasa lenguh2 badan dalam 30%. Tak sabar nak baring dah!

To Tumirah, missed you already!

To Uje & Dhila, rindu jugak kat uols! Tak sabar nak celebrate birthdays ibu ngan Dhila!!!

Adios, setakat tu je dulu....

No comments: