Thursday, November 28, 2013

Deepavali Celebration kat Opis

Do you like this post?
Alhamdulillah......

Puas hati sangat! Tahun 2013 punye sambutan Hari Deepavali kat opis aku ni agak berlainan sket ngan tahun2 sebelumnya (yang aku penah hadir laa). Ha ha ha. Kali ni diorang buat gimik nyanyian koir --- dengan pakaian bertemakan warna hitam-putih --- kitorang kene bagi 1st impression kat audience, "Haiiyaaa, Deepavali pon nak nyanyi lagu koir cam biasa ke? Boring...."

Hiasan kat hadapan main entrance
Hiasan kat depan lif. Ada haruman wangi lagik tau!

Bila aku dengar je request event organizer tu, aku rasa kurang confident dah. Kitorang kene nyanyi lagu tamil OST Sivaji the Boss : Balleilakka --- alaa, yang ada Rajnikanth tu. Lagu ni ditujukan untuk bos2 kat opis aku.

Ha ha ha --- berat sungguh tanggungjawab kali ni. Kitorang ada sepuloh (10) hari nak prektis dan hafal lagu tamil tu. Dahla dah hujung tahun, masing2 sibuk gi kursus la, cuti hujung tahun laa --- macam2 hal. Dan cabaran pertama aku ialah mencari penyanyi koir --- yang KOMITED

Konflik la jugak awal2 tu sebab ada yang kata nak masuk, tapi nak tengok2 dulu la....ada yang kata busy laa...ada yang kata dah 'bersara menyanyi' lah....seriously, banyak giler alasan! Alhamdulillah, berjaya gak dapat 24 orang penyanyi. Walopon ada yang sibuk lari2 gi kursus dan prektis, sibuk ngn meetings....diorang ni bagi aku, the best!!! Takde sorang pon sebut pasal bayaran. Organizer belanja lunch sepanjang tempoh prektis, dah cukup.

Cabaran kedua ialah --- susah gile nak sebut perkataan2 bahasa Tamil ni! Terbelit2 lidah. Of coz, ada masa kitorang hampir2 give up. Nak tukar ke lirik yang lebih senang. Tapi tak jadi sebab tetibe memasing nak cuba gak sampai dapat.

Cabaran ketiga lak, sepanjang tempoh prektis, kitorang tak penah dapat full attendance. So sangat susah untuk biasakan diri ngan suara2 orang sebelah.

Cabaran keempat, tetiap hari kitorang dapat prektis dalam masa kurang daripada sejam je sehari.

Cabaran kelima, baru hari ni --- waktu rehearsal, kitorang dapat prektis as a complete group. Masih tak dapat nyanyi lagu tu dengan bagus. Sampai jam 2.15pm. Hmm --- gubra gak sbb majlis mula dalam jam 4.30pm.

Cabaran keenam, kitorang nyanyi tak penah guna muzik. Konon nak acapella. Semalam paksa gak diorang amek a few percussion instruments kat bilik muzik. Sebab sunyi sangat nyanyi tanpa bunyi2 ni. 

Cabaran ketujuh ialah hari ni last minute kitorang tukar arrangement nyanyian. Masing2 nyanyi nak ada bridge untuk tunjuk freestyle

Dan --- alhamdulillah, ketujuh2 cabaran seperti di atas dapat diatasi dengan baik. 

Selesai je performed, ramai ucap tahniah. Diorang tak sangka kitorang nyanyi lagu tamil. Muahahaha. Frankly speaking, aku pon tak sangka tapi bila lagi nak dapat peluang camni, kan?  Hari ni kitorang dah buktikan 'Nothing is Impossible!'.

Sekali lagi, alhamdulillah! 

P/s: Pasni ada dua lagik functions! Kene korban waktu lagila nampaknya. Nak wat keje opis lagi, nak prektis lagik. Hmm --- takmo pikir dulu! Pale aku letih. Esok kene bangun awal sebab awal pagi aku kene bagi briefing untuk orang2 from Kementerian lak pasal i-Akaun. Kene jaga muka dan mood fresh! Night, uols!

P/p/s: Owh, btw --- uols dah mendaftar i-Akaun lom? Kalo lom, cepat gi daftar!!! Nak tunggu apa lagik?

 

No comments: