Wednesday, July 13, 2011

Pasir Jerlus

Do you like this post?
Hari --- Aku dah xmo kire hari. I'm done counting.

Pasir jerlus. Quicksand. Sejak kecik aku mmg takut ngan quicksand. Walopon tak penah jumpa. Hehehe --- aku ni claustrophobic!

Pernah tak rasa --- terperangkap dalam pasir jerlus? Makin struggle untuk keluar, makin tenggelam ke bawah.

Masa ni cuma boleh duduk diam, tak bergerak. Pandang sekeliling. Masa ni jugakla kita nampak perkara2 yang selama ni tak nampak.

Masa ni aku nampak bagaimana orang2 luar yang bijak pandai datang, masing2 tunjuk kebaikan hati sebenar. Macam2 dimintak. Tak jaga langsung perasaan aku. Aku masih idop lagilah!!! Ada jugak yang bergaduh, mencucuk sana-sini. Berebut barang2 tinggalan arwah.

Belum campur, ada yang bagitau arwah sempat bagitau --- dia kene temankan aku dan duduk jaga aku lepas arwah takde. Korang sape aaahhh???? Watper wat aku canni??? Korang takde perasaan ke? Siap tunjuk lagi, nak tidur kat bilik mana. Tebal betul muka korang?

Bila aku tak jawab, semua keluar kata2 ugut. Gila. Banyak betul manusia dalam dunia ni yang pentingkan diri sendiri.

Tapi korang dah tua. Aku takleh nak herdik korang. Aku cuma boleh pandang, tahan diri dari cakap apa2.

Itu orang luar. Orang dalam? Mana diorang pergi?

Pagi ni aku mimpi. Suara nenek kejutkan aku bangun pagi. Bila aku lari keluar bilik, aku nangis kuat. Aku terjaga sambil nangis. Hehehe nampak sangat den tidur tak baca doa smalam! Terlalu pikir kot, sampai terbawak ke tidur.

Keje aku skarang? Hmm --- pandang siling bilik! Rasanya tu je la keje yang aku boleh buat tanpa pikir pape.

Petang lak, aku kuar jalan2. Tak sanggup nak duduk umah sensorang lama2. Dah bosan, aku pandang 'siling' kete lak. Hehehe...kreatifkan?.

Aku kene pindah umah rasanya. Kalo macam ni lah gaya, aku memang xleh wat pape. Tadi belek barang2 nenek --- beg, baju kurung kedah, tudung --- nangis lagi! Silap haribulan, Along ejek aku Tumirah lak! Tetiap hari cembeng!!!

Hati memang nak move on. Tapi badan x daya. Camne? Lembik sangat!

Hmm --- sambil blogging, aku jumpa lak statement ni kat google. ALLAH SWT dah janji dalam Al-Quran --- ALLAH SWT tidak akan sekali-kali menguji hamba-Nya di luar kemampuan hambaNya. Dia tahu kita kuat dalam menghadapi ujian-Nya jadi ALLAH SWT berikan ujian itu ke atas diri kita.


So, aku kene usaha kuat untuk lawan rasa sedih ni. Aku baru googled cara2 keluar daripada quicksand --- antaranya ialah:

1) Relax-kan diri.
2) Buang semua beban yang ada.
3) Tarik nafas dalam2.

InsyaAllah, badan kita akan perlahan2 terapung. Walaupun ambil masa yang lama! Apa nak buat lepas ni, aku lom pikir. Just follow the flow dulu.

Angah, 1...2...3...Chaiiyokkkk!!!!

No comments: