Tuesday, July 1, 2014

Marah Itu Bara Api...

Do you like this post?
Aku baca ni daripada blog Darul Nu'man.

Di antara manusia itu ada orang yang lekas marah tetapi juga lekas redanya maka ini seimbang. Ada pula yang lambat marahnya dan lambat pula redanya, ini juga seimbang. Sebaik-baik kamu lambat marah dan cepat redanya dan sejahat-jahat kamu yang cepat marahnya dan lambat redanya.

Aku? Dalam kategori manalah agak-agaknya?


Ha ha ha --- aku memang sedar diri. Of course, aku memang nak jadik 'yang sebaik-baiknya' tu tapi nak jadi hamba Allah yang baik, dugaannya sangat besar. Ibu aku selalu ingatkan aku, "Syurga itu mahal harganya dan bukan mudah nak masuk syurga."

Aku ni dalam kategori yang "Lekas marah, lekas redanya." Kekadang tu, kalau aku tengah marah lubang hidung aku ni kembang-kempis, hampir2 nak keluar asap (ha ha ha exaggerated sangat!!!).

Tapi realitinya, aku memang macam gitu. Akulah manusia yang kurang sabar. Lebih2 lagi kalo aku tengah mengajar orang. Sekali ajar, aku leh sabar lagi.....dua kali ajar, aku dah tarik napas panjang.....kali ketiga aku mengulang apa yang aku ajar tu....orang dah boleh perasan perubahan pada muka ngan suara aku.....Kali keempat, aku dah tak boleh tahan dah. Selalunya, aku memang terlepas rengusan yang sangat buruk (bunyi dia: Arrrgggghhhhh!!!! - sangat kuat) sampai buatkan 'orang yang aku ajar' tu terkejut dan terkucil hati.

Ada juga masanya, aku pernah juga tercakap, "Kalau saya ulang kali ke-10 pun, belum tentu abang or akak leh paham kan? "Nampak macam aku ni kurang ajar lak kan?

Tapi tu citer dulu. Aku memang berusaha utk tak ulang perangai2 buruk aku tu. 

Hmm --- begitulah tahap kesabaran aku yang sangat nipis. Aku ngaku. Aku jahat....sikit. =P

Kenapa aku tetibe excited nak citer pasal marah ni? 

SEBAB AKU MEMANG TENGAH MARAH!!! ARGHHHH. Work-related. Aku sekarang ni dalam fasa disuruh buat bende yang aku tak suka buat. Konon macam bercanggah dengan prinsip hidup aku lah.....dan jugak aku risau kalau2 kene soal di akhirat nanti...Naudzubillah.

Dalam 2 hari kebelakangan ni aku cuba untuk tidak tunjuk emosi dengan ketara. Belajar cara2 pernafasan yang betul....dan cuba jadi pekerja yang baik. Dalam bulan baik ni, aku berdoa semoga Allah SWT melindungi aku daripada melakukan perbuatan2 yang dilarang. Ameen.


DOA UNTUK MENGAWAL PERASAAN MARAH

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم،اللهم اغفرلي ذنبي واذهب غيظ قلبي وأجرني من الشيطان الرجيم

A’uudzubillahi minassyathonirrojiim, allahummaghfirli dzanbi wadzhib ghoidho qolbii, wa ajirnii minasy syaithoonirrojiim
Ertinya : Aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang terkutuk, Yaa Allah ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku dan lepaskanlah aku dari syaitan yang terkutuk.

Aku kene ingat selalu, "Marah itu bara api....."



No comments: