Saturday, June 28, 2014

Doa Untuk Adik Muhammad Firdaus Dullah (dan juga kamu, Pn Lola)

Do you like this post?

Aku tahu kisah tentang adik Muhammad Firdaus Dullah, remaja OKU ni bila aku bukak FB. Friends kat FB, kebanyakannya shared posts tentang penemuan remaja OKU ni dalam keadaan yang sangat menyedihkan.

Beberapa hari lepas tu, ada lagi blogger yang berkongsi pula pengalaman kisah sehari beliau bertemu dengan bekas penjaga adik OKU tu. Kemudian ada pulak rentetan-rentetan kisah pembelaan Pn Lola oleh beberapa pihak, ibu adik OKU yang dikatakan hidup susah yang melampau sehingga tidak dapat memberi sebuah kehidupan yang 'biasa' kepada anak pertamanya. Pastu ada pulak pendedahan mengenai gaji bersih bulanan Pn Lola, tudung2 Pn Lola, akaun FB dia dan jugak smartphone yang dimiliki. Perempuan, biar apa alasan kamu --- aku doakan Allah SWT memberi balasan yang setimpal. Dan kiranya kamu memang tidak bersalah, semoga Allah SWT membantu kamu menjadi seorang wanita yang tabah dan kuat iman. Kebenaran pasti akan dibuka. Dan yang paling aku tak boleh terima --- pembelaan Pn Lola oleh seorang artis yang dikenali dengan penghijrahannya dan pendapat2 berani yang kengkadang aku pun takut nak dengar --- last2 ada kaitan lak dengan kerajaan.


Okay, aku ni bukan lah tahu sangat pasal politik. Aku memang gi mengundi tapi tak pernah lak gaduh2 macam budak kecik untuk menunjukkan siapa lagi hebat. Sampai semua bende nak kaitkan dengan politik. Pendapat aku, bab Pn Lola dan anaknya ni macam takde kene ngene langsung dengan bab politik!!!

Enuff tentang itu --- berbalik pada cerita aku --- dalam beberapa hari ni jugaklah, air mata aku menitik2 setiapkali baca tentang adik Firdaus ni. Dan antara komen rakan2 FB yang aku baca buat aku tambah menitik --- adik Firdaus ini dilindungi Allah SWT. Walaupun dalam keadaan tak makan berhari2, sampai badan nampak rangka, adik Firdaus masih boleh bergerak. Wajahnya pun nampak masih seperti bertenaga. Insaf aku sekejap. Allahu Akbar!!!

Pada mulanya aku pun sama nak tambah air pada api yang dah marak. Marah sangat dengan Pn Lola. Bagi aku, takde alasan yang dapat diterima untuk terangkan perbuatan yang dilakukan terhadap adik Firdaus. Aku ni, bab2 OKU ni frankly speaking agak sensitif sket. 'Keluarga besar' aku pun mmg ada OKU. Tapi, bila dah cool aku sedar tak guna pun aku sama memaki Pn Lola. Aku tak berhak pun memberi hukuman pada makhluk2 Allah yang lain. Hanya Dia yang berhak. Aku perlu kurangkan emo.


Wajah adik Firdaus sekarang tampak tenang, aku doakan adik Firdaus cepat sembuh. Dan semoga Allah SWT tingkatkan kesabaran dan keimanan yang tinggi terhadap insan2 di sekeliling adik Firdaus dalam menjaga dia. Semoga adik Firdaus terus membesar dalam lindungan kasih sayang semua yang menjaganya.

Untuk Pn Lola --- Semoga kita semua bukan tergolong dalam golongan yang zalim dan sentiasa mencari jalan untuk menjadi penghuni SyurgaNya. Semoga terbuka hati kita untuk membuat kebaikan sesama makhluk Allah SWT yang lain. Ameen.


No comments: