Friday, May 30, 2014

London Trip : Day 9 Home Sweet Home, Malaysia!

Do you like this post?
28/05/2014
Back to Reality!


There's no place like home! True...


Walau sejauh mana aku berjalan, rasa cinta dan rindu kat umah atau negara sendiri semakin kuat pulak. Aku rindu keluarga, cuaca, makanan2 sedap, orang2 sekeliling aku, dan rumah aku kat Kampung Kuang tu.


Secara jujurnya, kali ni aku dah tak rindu kat opis. Ha ha ha. Unlike other times, lebih 3 hari aku bercuti je, mesti aku rasa rindu gile nak datang opis. Nak keje. Pelik, kan? 

Ini kali pertama aku rasa aku macam nak sambung je cuti rehat walopon dah balik Malaysia.

Mungkin --- sebab aku dah tua? Ha ha ha. Aku dah malas keje? Atau aku dah jumpa bende lagi berharga selain keje? Only Allah knows!

Cuti kali ni rasanya agak memenatkan tapi I picked up a few things jugak --- here and there. Rasanya bende2 kecil yang aku dapat tu, bila dikumpul2 jadi sangat berharga pulak.

Hari ke 9, aku rasa tak sabar nak balik Malaysia! Dhila offered untuk bawak aku jenjalan ke London Bridge --- but I gotta pass. Kena rehatkan badan dulu --- dan jaga perut --- sebab perjalanan balik ke Malaysia akan ambil masa 12 jam dalam kapal terbang. And Allah knows, how I hate public toilets!!! 

Uje dan Dhila served us fried rice (and of course, very delicious thank you!). Dalam jam 4.00pm kitorang gerak ke King's Cross St. Pancras International Station untuk ambil tube ke Heathrow Terminal 4. Ambil masa dalam sejam jugak ke sana.

Sampai je kat lapangan terbang, kitorang terus check-in luggage. Malas nak bawak beg2 berat lama2.

 Terminal 4 @ Heathrow Airport

Lepas tu, kitorang gi claim VAT lak. Nak tahu apa tu VAT? Untuk layman cam aku leh klik sini atau sini untuk lebih details. Dan sebab aku tak membaca sebelum nak proceed dengan proses claim ni, aku tatau pon kene tunjuk goods yang aku beli tu kat officer yang bertugas. 

Alhamdulillah, the officer was very helpful and kind enuff to lemme have my refund! Tak banyak pun tapi cukuplah untuk aku bayar balik Uje punya Pepsi Max yang aku dah pulun berbotol2. =P

Owh, untuk claim ni kita boleh pilih untuk terima cash, by Credit Card or cheque. Surprisingly, we can even request to be refunded by cash in MYR currency. Ha ha ha, aku sangat jakun!!!

 
Kena isi borang dulu.....

 Selesai urusan, kitorang lepak kat Caffe Nero pulak. Makan bende2 ni......best wooo!!!

Sandwiches
Hot Choc with whipped cream
Ni air Uje.....
Air Dhila - Banana & Caramel
 Jadik model cafe jap! Ibu tu dah tak larat nak balik kampung woooohoooo!!!!
Goodbye, London!

Cerita lepas ni --- duduk selama 12 jam dalam kapal terbang, aku rasa takde yang menarik nak kongsi kat sini. Selain sakit pinggang sebab cramp duduk lama2 huhuhu.

This trip sangat berharga untuk aku. Aku lebih kenal adik lelaki aku, my only sister in law, ibu aku, dan Along. I guess my priorities in life dah bertukar. Kalau dulu, aku akan jawab 'Work' as my top priority, then Family & Islam --- sekarang dah tukar. Dengan hati yang lapang dan gembira, aku akan jawab 'Islam of course, comes first' barulah Keluarga dan kemudian Kerja.

Positive things yang aku nak sangat ada kat negara aku --- Malaysia perlu tambah lagi facilities untuk OKU. Contoh kalo beratur untuk shopping pon, ada gak keistimewaan utk orang2 kelainan upaya ni. Aku gi Primark, dapat rasa kemudahan ni --- best! Taklah lama ibu aku dok menunggu kitorang membayar.

Iklan2 yang ditampal kat dinding2 tempat lalu-lalang pun bertujuan untuk membina nilai2 murni masyarakat. Contoh, galakan membaca, hormati orang tua, jangan memaki pekerja dan balik kerja pada masanya supaya kita boleh ada balanced life. 

Penduduk sini rupanya amalkan kehidupan yang sihat. Kerja bebetul, habis masa terus balik umah dan spend time dengan famili. Orang2 yang balik lambat tu, macam tak berapa normal lah. By saying kerja bebetul tu, handphones atau any gadgets yang melekakan akan disimpan sepanjang waktu kerja.

Ha --- satu lagi! Surprisingly, banyak gak kedai2 yang dapat Halal cert. Hasil pemerhatian aku, orang putih ni pun tak pandai makan. Asek makan sandwiches jek. Patutlah diorg sihat. Ha ha ha. Kalau nak lawan ngan orang Melayu --- ada lauk masak lemak, sambal udang, belacan, ayam masak tiga rasa dan ikan masak berlada. Phuhhhhh!!!! Nak balik, nak balik....ha ha ha.

Aku dengar macam2 citer kat negara tercinta sekarang. Cadbury punya keslah, budak dirogol 38 lelaki lah, panda2 comellah, dan yang paling menyedihkan, Sultan terhensem dan berkarisma tinggi yang aku pernah lihat sepanjang hidup (pernah la jumpa sekali ha ha ha) telah mangkat!

Aku perlu pulang! Perlu pulang ke rumah burukku yang aku rindu. Perlu pulang untuk makan sambal berlada. Dan perlu pulang untuk mendamba kasih sayang picitan Along kat kepala aku. Hu hu hu.

Hmm --- segala yang baik sepanjang trip ni, insha Allah akan aku praktikkan. Dan yang tak baik, akan aku jauhkan. Semoga Uje dan Dhila pulang ke Malaysia cepat2. Angah dah rindu. =P

Wassalam.

 

No comments: