Thursday, December 8, 2011

Malu Bertanya, Sesat Jalan

Do you like this post?
Yeay!!! Alhamdulillah, hari ni aku dah mula ngaji Quran. Satu pencapaian yang boleh diraikan. Heheheh. Hari ni gak leh jadi 'hari bersejarah' utk geng ngaji aku sbb tambah dua orang lagi geng. So terpaksa tukar bilik ngaji ke bilik yang lebey besar sket.

As usual --- kalo ada tambah geng, ustaz akan soh baca Al-Fatihah dulu. Kebetulan kitorang pon mmg baru selesai belajar tafseer ayat2 lazim, hari ni sepakat refresh Al-Fatihah.

Sebelum tu, aku nak share dulu sket facts yang aku tahu dan penah blaja dalam sesi mengaji ni tentang Al-Quran.

Ayat pertama : Al-Fatihah
Bil juzuk : 30
Bil surah : 114
Bil ayat : 6666
Bil huruf : 322,671

Al-Fatihah
Printscreen image : iQuran apps - Al-Fatihah
 
Okey, kalo bukak buku nota ngaji aku, ini kali ketiga aku ulang blaja ayat ni. Hmm --- tak merungut. Apa yang aku cuba sampaikan, walopon pada dasarnya ayat ni ialah ayat asas yang kita baca dan blaja waktu kecik, belom tentu bacaan kita tu betol. Aku masih ingat, pertama kali aku join kelas ngaji ni. Aku ambik masa dalam 3 minggu gak untuk membaca ngan betol. Dan point seterosnya, ayat ni agak pendek tapi setiapkali sesi mengulang, ada aje bende baru yang aku blaja.

Al-Fatihah ni kalo tersalah baca, kita boleh tersalah menyebut 7 nama syaitan.

1) Dul-lillah
2) Hir-rab
3) Kiy-yau
4) Kan-nak
5) Kan-nas
6) Tul-lazi
7) Tul-Mustaqim

Nama2 syaitan di atas ni direka selepas turun Al-Fatihah utk ganggu manusia dalam bacaannya. Tulah sebabnya kite kene berhati2 dan membaca ayat2 Quran ni dengan kemas. Kalo salah baca, maksudnya pon akan lari.

Selain daripada bacaan dan tafseer, melalui kelas mengaji ni gak aku selalu blaja bende2 basic yang tanpa sedar diabaikan selama ni. Seronok gak blaja dalam 'kelas dewasa'. Tips nya satu jer: Kena bertanya, kalau tak tahu.

Hari ni kitorang blaja pasal 'huruf ishmam'. First time aku dengar pasal huruf ishmam. Tapi sbb aku nengok sume orang diam je, aku nak interrupt ustaz pon macam segan. Konon nak tanya member later.

Tetibe Rosziana yg duduk sbelah aku tanya, canne nak eja. Aku bisik, "Canni kot?" sambil tunjuk nota aku yg ada tulis rumi 'hishmam'. Tapi dia berkerut je pandang. Muka tak caya.

Aku jeling lak kat nota dia. Bile aku nengok dia eja 'shimam' aku teros tergelak besar. Terpaksa gak aa tanya ustaz sambil gelak. Kalo diam, takot makin salah je.

Yang lawaknya, satu 'kelas dewasa' tu rupanya tatau apa mende ishmam tu. Sume mengeja ngan versi masing2. Lesson learned kat sini, wajib bertanya kalo x mau sesat jalan haaa!!!

Ada beberapa rakan yang aku pernah ajak ngaji bagitahu aku, dia xmo join sebab dia tatau ngaji. Persoalannya, kalo x belaja, camne nak tahu mengaji? Kawan, orang yang dah pandai ngaji, takyah pegi kelas ngaji laa.

Jadi, sebagai hamba Allah beragama Islam, yang baru merangkak2 blaja ngaji ni, aku hanya nak trigger this question. Sama2 lah kita ingat-mengingati ek. Lebey2 lagi kat kawan2 yang dah ada anak2 tu. Kalo x tahu ngaji, sapa nak ajar anak2 ngaji nanti? Takkan nak harap kat ustazah skolah agama je?

Soklan ni sebenornya dah terpahat dalam pale aku sejak attended sesi dalam kursus yang aku pergi minggu lepas. Tapi nampaknya, inilah life. Yang bijak memberi pelbagai alasan kat aku pasal xmo blaja ngaji tu, kebanyakannya berumur dlm lingkungan lewat 30-an. Sekurang2nya timbul sket perasaan malu dlm diri yang boleh dijadikan pemangkin untuk belajar. Cewaaahhh.

Realitinya, kita lebih takot dan malu buat salah di depan manusia, daripada di depan Allah SWT. Kan? :)
#Istighfar.#Malu bertanya, sesat jalan!

No comments: