Tuesday, April 13, 2010

Si-Janda-Putih Sudah Tak Menangis Lagi

Do you like this post?
Wakakaka --- cam tajuk suratkhabar Utusan je la pulak? Saper Janda Putih tu???

Putih tu kucing nenek aku. Aku yang gatal panggil dia Si Janda Putih sebab asal dia bunting je, 'husband' dia mati kene baham anjing2 ganas kat umah aku.

So, awal pagi tadi masa aku nak kuarkan kete dari garaj aku dah nampak Putih ni cam pandang aku dengan muka ayu. Selalunya, Putih akan mengiau and jalan ke kiri kanan. Nak mintak dikeluarkan dari rumah dia lah kot? Tapi hari ni, lain lak. Siap duduk posing lagi pandang muka aku. 
Nak kasi best, as usual aku letak script antara aku dan nenek pada pukul 6.10am tadi.

"Putih tu lain macam je nek?"
Nenek suluh muka Putih untuk nampak lebih jelas. "Entah. Dia nak beranak ke? Baring je tu?" Nenek pun mara makin dekat dengan rumah Putih.

"Aahlah, Ngah! Ada ---- dua, tiga --- empat ekor anak dia Ngah!" Suara nenek aku dengar agak kuat bercerita. Aku nampak nenek senyum.

Aku teringat lak masa 'arwah' husbands Putih yang mati dek dibaham anjing2 ganas kat umah aku. Hubby pertama - Cicak. Tulah kucing jantan yang nenek paling sayang. First time aku nampak nenek nangis sebab kucing. Masa aku balik dari keja dulu, terkejut jugak sebab rumah Putih ngan Cicak kosong. Bila aku tanya, mana pergi kucing2 --- nenek jawab perlahan je. Cicak kena bunuh. Putih lari.

Demi ALLAH SWT, masa tu aku mmg nak nangis. Tapi bukan sebab aku sedih pasal kucing. Aku sedih tengok muka nenek. Tetiap hari, takde orang kat umah. Dengan Cicak lah yang dia selalu luangkan masa. Cicak lak jenis suka tergolek-golek manja mintak digomol perut. Aku tak berani nak tanya lebih. Nak tahu cerita lebih lanjut, aku terpaksa call Along. Dibuatnya pulak masa tu, Putih tengah bunting. Risau gak aku kalau2 Putih pun kena baham gak. Buat 2nd time dalam hidup, aku terpaksa buat sembahyang hajat mintak Putih balik umah.

Alhamdulillah, dua hari lepas tu pandai lak dia tegur kat pintu rumah. Tapi mood Putih pun dah tak sama macam biasa. Lepas beranak, dia tak pandai jaga anak2 dia. Ntah macam mana satu hari lepas sekor dah mati, sekor lagi lak tergolek keluar dari umah. Bila aku kuarkan kete dari garaj, jantung aku punya degup kencang. Cam pelik nengok muka Putih yang terjenguk2 pandang kete aku. Rupanya aku dah lenyek anak dia. Huaaaaaaa ---- ampunkan kakak Putih!!!

Hubby ke-2 lak, nama dia Comel. Nama Comel ni aku yang bagi sebab masa kecik2 muka dia comel gila. Macam muka kucing dalam animasi Shrek tu. Aku ingat betina. Late bloomer rupanya. He he he. Dah besar baru aku tahu dia jantan sebab suka menyondol Putih. Putih ni kalo ikut umur dah pangkat mak sedara dia dah. Tapi binatang mana kesah.

Bila aku dapat tahu Comel pun mati sebab kena gomol anjing, aku macam dah lali sikit. Walopun dalam hati tetap sedih gak. Nenek pun dah tak sesedih hari tu. So, hari ni yang membuatkan aku tambah happy sebab tengok Putih dah pandai bela anak2 dia. Mesti dia pun dah matured!

Hmm --- nampaknya aku kena balik awal hari ni. Nak beli susu baby kittens. Tengah pikir apa nak bagi nama si comel2 tu.

Jadi, Si Janda Putih --- jangan sedih lagi ya! Skarang dah ada anak 4 ekor!!! Kena jadi ibu kucing yang baik.


No comments: