Tuesday, September 4, 2012

Pâtes des Courgettes - 'Cooking for Dummies' by Cruzeelicious

Do you like this post?
Pâtes des Courgettes ni samalaa maksud dengan Zucchini Pasta. Aku kasik bunyi sedap sket je, ala2 en Francais gitew.

Hujung minggu lepas, orang sebok beraya, aku pon sebok gak mengeksperimen skill 'Master Chef' aku yang lama terpendam. Hahaha --- boleh la dikatakan kali pertama masak dalam hidup.

So, ini session aku namakan 'Cooking for Dummies - by Cruzeelicious'. Bukan senang aku nak masok dapor. Aku tak sure, samada pompuan lain ada tak yang sama cam aku. Hahahah. Bukan tak minat masak, aku ni tak suke berebut ngan orang lain. (Alasan, uols!)

Kluarga aku --- Along, Kak Dah, ibu ngan Uje sume pandai masak. Masa kekecik dulu lak, time2 cuti semester tu, konon balik rumah nak tolong ibu masak tapi asal masuk dapur ada je minor accident berlaku. Last2 semua orang soh aku dok depan umah, kemas ruang tamu laa, kemas meja makan laa, kemas segala'.

Dan yang paling penting, minat nak masak tu lambat benor nak sampai --- hinggalah setelah 30 tahun lamanya, lepas aku nengok citer Master Chef tu (yang oversea version punya haa....). Orang kuat berangan cam aku, biasalaa --- asal nengok movie je, mesti nak berangan ikot heroin movie tu. Golfer aku dah penah, princess dah, FBI dah dan kali ni, berangan jadik Master Chef lak. Phuhhh, penuh bergaya!

So, ini hasil yang pertama. Puas aku kira2 calories intake supaya makanan ini boleh dimakan dengan sihatnya.

Bukan susah uols, fettucine tu dimasukkan dalam air panas yang dijerang sampai dia lembut dan tukar warna kekuningan. Sosnya pulak, campurkan saje ingredients penyedap rasa....pape jenis bawang yang rasa2nya menyedapkan...sikit je garam....sos tomato puri nak kasi rasa masam sket.... zucchini dipotong2.... uols nak tambah mushrooms ke, daging or ayam boleh, tapi itu calories pon akan bertambah gak.

Bab hiasan lak, pepandai laa letak pape yang boleh naikkan seri makanan tu. Cam aku, aku cabut je daun pudina yang kakak aku tanam kat luar umah. Kasi naik itu warna hijau.....

Food : Pates des Courgettes (Zucchini Pasta) with Tuna
Energy150 calories
Ingredients :
1) Fettuccine
2) Tomato Puri / Sos + Zucchini 
3) Tuna
4) Daun pudina
5) Bawang Putih
6) Garam

Tadaa!!! Hasilnya, bolehlaa dimakan begitu saja! Nyum nyum.

No comments: