Saturday, August 11, 2012

Confession of a Girl: "Aku Bukan Budak Jahat"

Do you like this post?
Girl ke??? Hehehe --- ini confession untuk peristiwa zaman bebudak remaja dulu.

Bebaru ni, aku terima statement daripada beberapa orang colleagues --- "Kak Rena masa kat skolah mesti budak jahat." Satu statement yang hanya statement. Aku tahu, budak tu pon sebut bukan atas niat nak menyakitkan hati. Dia cuma mengagak ngan bergurau.

Hmm --- jahat ke aku dulu? Walopon geng2 skolah aku dulu cakap aku ni dalam group bebudak jahat, aku tak pernah ngaku jahat.
Note: Hehehe --- pernah tak tengok drama, watak jahat tu ngaku jahat?

But, truthfully pon, aku memang bukan budak jahat. Bila ibu aku tanya dulu pon, aku jawab, aku ni biasa-biasa-aje. Tak jahat, tak baik. Tapi sebab ibu terpaksa menghadap cikgu disiplin kat skolah, dia tak pernah nak percaya.

Aku lebih suka anggap diri aku kreatif --- tak sukakan sesuatu yang biasa. I dont like straight lines! Chewaaahhh!!!

One thing yang kelakarnya kat skolah asrama perempuan ni --- kita akan dilabelkan jahat kalo kita langgar rules.

Bukan aku tak suke ikut rules. Kat sekolah kan kita ada belajar, berfikir secara kritis dan kreatif? Kalo sume orang ikut rules, camne nak jadik orang kreatif? (Alasan uols --- hehehe =P) Bak kata omputih tu, Rules are meant to be broken. Chewaah.

Bagi aku, status budak jahat ni ialah budak yang mencuri, ter-mengandung masa skolah, budak liar bla bla dan bla. Yang buat serious jahat tu.
Aku??? Satu mende tu pun aku tak pernah buat. Yang aku buat cuma makan dalam kelas, solat dalam dorm, library (atas meja lagi uols!), basketball court ngan tepi lab, pegi skolah lambat, tak pegi prep, bawak hamster ke skolah, ber-sumo masa prep, tak pakai lencana dan nametag, dan 'fly' on weekends. Kat mana jahatnye?

Tapi memang adat dunia --- orang2 yang buat 'kesalahan2' skolah ni takkan berubah. Asalkan ada orang buat nakal je, nama aku mesti sangkut punya. Betul ke tidak, diorang tak pernah nak tanya aku betul2. 

Contoh masa volleyball tournament, tetibe orang cakap aku cursed Cikgu Hadi "bullshit". Mati2 aku cakap bukan aku. Tapi takde sorang pon percaya. Aku ingat lagi --- aku dok pandang budak yang jerit perkataan tu dgn harapan dia ngaku. Tapi dia diam je. Last2 aku gak yang kene nite prep ngan head warden. Aku kene paksa mintak maaf kat Cikgu Hadi.

Hmm --- satu lagi bende 'jahat' yang aku buat ialah berlakon pengsan masa April Fool. Yang ni lawak. Hehehe --- satu kelas planned nak kenekan Mrs Lim, cikgu Biologi aku. Aku kene berlakon pengsan dan bebudak lain akan jerit "April Fool!" sama2. 

Bila aku jatuh ke lantai (cam re-al uols!), cikgu dah panik. Nangis lagik. Aku tunggu bebudak kelas aku jerit, takde pon. Sume dah cuak nak ngaku bersubahat. Last2, sbb lama sangat tunggu --- aku dah boring, aku jeritlah sorang2. "April Fool!" 

Dan satu penampar hinggap ke pipi aku. I knew I deserved it. Aku buat cikgu aku sampai nangis. Tapi my point is --- ke manakah satu kelas yang planned sume tu? Takde sorang pon ngaku bersubahat. Dan si jahatnya --- ialah AKU.

So, kalau lah sebab mende2 bodoh tu orang nak nilai aku dulu jahat --- aku tak setuju. Aku lebih setuju kalo orang panggil aku bodoh. Hehehehe.

Pengalaman2 ni, aku jadikan pengajaran hidup. Disebabkan aku slalu kene jumpe head warden walopon atas kesalahan2 yg aku tak buat, aku giler kamceng ngan dia. Kengkadang tu, masa kononnya aku kene hukum prep kat bilik dia --- orang len tak tahu --- aku sbenarnya makan nasi ngan telur goreng yang dia masak. 
Arghhh ---- Aku rindu tahap gaban kat Cik Aisah, ketua warden skolah aku. Dia sorang je yang percaya cakap aku. Cik Aisah selalu cakap, "Your luck la, muka budak jahat."

Cik Aisah, di mana kamu? Rindu.....

Confession aku untuk Cik Aisah: Saya dan Huda Pison pernah di-offer jadi pengawas. Saya tolak dengan alasan saya tak ada duit nak beli baju pengawas. (Kunun...) Sebenarnya, the only reason saya tolak jawatan pengawas tu sebab Backstreet Boys nak datang KL. Saya dan Huda dah planned utk 'fly' gi konsert BSB.

So, adakah saya seorang budak jahat? Hehehe --- budak bodoh kot? LoL =P. But thanks a lot for believing me.

No comments: