Sunday, November 20, 2011

South Korea Day 5

Do you like this post?
Catatan aku pada 5 Nov 2011
Kat Bilik 603, Patio Inn Hotel (Malam terakhir kat Incheon)
Roommates tgh Zzzzzzz
Mood: Sangat bessstttt!!!

Hari ni punya perjalanan sangat-sangat-sangat menarik. Kesihatan kaki??? Of coz la sangat-sangat-sangat sakit. Ha ha ha. Tapi tak sesakit masa kitorang keliling Seoul. Maklumlah, jenjalan kat Seoul guna public transport. Jalan2 cam hari ni la seronok....dah penat jalan, leh tido dalam kete.

So hari ni kitorang dibawak ke Korean Folk Village kat area Yongin, Gyeonggi. Kat sini, memang best gile. Tempat ni ala-ala live museum la. Kalo nak alami suasana kampung zaman dolu2 kat Korea, haa....this is the place lah! Kita leh tengok performances yang dah discheduled-kan untuk sehari....ada tarian tradisional, leh tengok orang jalan atas tali, akrobatik ngan korean traditional wedding.

As usual, gambar dalam kete, mmg kene ambil dulu....LoL
Nak masuk, adults kene bayar 15,000 won.
@Korean Traditional Folk Entrance
Aksi disebat atas kesalahan mengumpat dan menggosip =P
Welcome....welcome...Si Nit ni soh aku buat aksi, dia pulak yang malu2...cisss!!!
Eeee....I takotttt (ngade tak? ha ha ha)
Banduan dalam penjara atas kesalahan minor
Lakonan semula.....banduan kesalahan minor
Yeaaa...itu dia sawah padi (kat blakang tu yer)
Suasana kampung lama....nun jauh di sana, ada seorang petani menyusuri jalan (chewaaah, ayat koya tak hengat!!! hahaha)
Ahjumma ni jual mineral water and buah berangan. Serious, buah berangan kat sini sedap2 weh. Tak sama pon ngan orang Mesia jual!!!
Performance: Traditional Dance
Lepas nengok Performance Korean Traditional Wedding.

Haiiyaaa....ini gambar....aku nak amik gambar berdua jerk ngan "oppa-peace" tu...tapi "oppa-muka-serious" ni datang lak enterframe tetibe. Bile dia masok pon aku x prasan. Layan jerk.
Lakonan babak: Pergadohan direbot bini??? Aikkk....
Akulah Maharaja Baru dlm citer The King & the Clown...muahahaha. Actually tempat ni jugak dijadikan tempat lakonan bagi banyak filem korea termasok Jewel in the Palace.
Hwan-yeong (Selamat datang)
Kat hut ni pon aku, Kak Zura ngan Nit nak posing
Batu2 disusun jadik penyambung jalan. Cantek yarr...
This view....sangat superb!!!

Dah puas keliling Korean Folk Village, kitorang gi satu lagi tempat yang boleh datangkan 'feel' berada kat zaman lama. We ols pergi World Heritage: Suwon Hwaseong Fortress.

Basically, tempat ni kita boleh kagum dengan pembinaan or architecture design zaman dolu2. Masuk je entrance, Hanizul dok angkot sorang ahjussi yang boleh berbahasa English untuk terangkan history background tentang tempat ni. Nama dia Mr Kim.

Ambil sorang tourist guide yang leh cakap suam2 English ni buat den lomah sket. Ahjussi ni ingatkan aku kat Oppa Zali. So....in other words, teringatkan aku kat golongan2 orang yang sebaya bapak aku la. Effort yang ditunjukkan oleh ahjussi Kim memang sangat menakjubkan. Sampai daripada kitorang ber-6 (asalnya)....alih-alih aku nengok, tinggal aku sorang je dok follow uncle ni.

Tapi sebabkan Hanizul dah pesan dari awal, just respect and jaga hati tourist guide ni...aku jadiklah bayang2 Ahjussi Kim. Tak sampai ati aku nak tinggalkan dia and cakap, ".....errr borrrriiiing. yawn." Yang pasti, dia beria-ia nak terangkan pasal sejarah istana lama ni. Hua hua hua....ada rasa nak nangis gak sebab aku melepas join orang lain untuk ambik gambar.

Tapi apa yang aku dapat, hasil daripada jadik 'ekor' dia....aku tau citer pasal King Jeongjo. Camne dia mati. Camne dia prektis main sukan memanah kat Deukjungjeong, rumah maids dia katner.....bilik tidur dia kat Jangnakdang, potret dia disimpan kat Unhangak. Jem gak pale aku nak sumbat sume info.

Haaa....x sia2 uols!!! Walopon ada gak masa, aku nak soh pakcik tu sonyap je. Leteh nak layan. Hehehe...papehal, kesabaran itu adalah sebahagian daripada iman. Last sekali, Ahjussi Kim bagi aku kad nama and masa bergambar ngan dia, dia cakap, "It is my pleasure to take a photo with you." Chewaaaahh, siap pegang lagik. Memang den terkojuit tapi bile dok pikir pakcik ni bukan tau pon pasal "Can" and "Cannot" in Islam, aku let go je. Kalo orang Melayu buat, siap aa kene seligi.

@Entrance di Suwon Hwaseong Fortress
Kat sini pon, ada lokasi shooting citer Jewel in the Palace 
Ahjussi Kim ajar main sukan memanah
Peace!!!
Layan penerangan panjang Ahjussi Kim
Bergambar kenangan ngan Ahjussi Kim
 
 Malam, kitorang pegi makan kat restoran bawah hotel yang kitorang pegi sebaik sampai ke Incheon.

Ini malam terakhir kat Incheon. Esok kene bangun awal pagi....untuk ke Gimpo Airport. Mula dari esok, dah bergerak sendiri. Kak Huda akan jadik driver we ols kat Jeju Island!!!!

Hiii....bestnya!!! Tido dulu!

No comments: