Friday, June 11, 2010

Knowledge Sharing: Basic Photo Editing for Multimedia Presentation

Do you like this post?
Minggu ni hari berlalu agak cepat bagi aku. Sepanjang pagi tadi aku habiskan untuk mendaftar majikan ngan buat beberapa kerja last minute yang diminta oleh orang lain. Sambil tu, selit gak sesi perjumpaan ngan vendor tentang progres projek. Rasanya macam baru semalam hari Ahad. Dah Jumaat rupanya!!!

Jam tiga lak, aku ada sesi perkongsian ilmu special untuk friends dari JPOS. Sesi ni sebenarnya atas permintaan En Taib untuk JPOS belajar tentang photo editing bagi persembahan multimedia. Mulanya aku nak kongsi dengan bebudak opis saja. Bila JPOS request, aku ingat dua-tiga orang jek. Sekali depa hantar sampai 14 orang!!! Dan memandangkan tak ada specific contents yang diberitahu, selain daripada meng-edit gambar, aku arranged for something yang very basic --- cukup untuk cover photo editing dalam Power Point, Adobe Photoshop dan juga Adobe Illustrator. Skop besar sangat, dah tentu takkan cukup untuk cover semua dalam dua jam.

Rupa-rupanya aku dah terpikir jauh ke hadapan. He he he. 1 --- 2 --- 3 --- slides, aku mula perasan, apa yang audience nak belajar sebenarnya, bukannya cara2 nak edit photo.  Tu dah terlalu advanced. Rupa-rupanya diorang cuma nak belajar cara2 menggunakan Microsoft Power Point. Belajar tentang penggunaan fon, warna, ruang, dan imej yang sesuai untuk persembahan multimedia.

Truthfully, aku sangat kagum ngan kesungguhan team ni nak belajar tentang multimedia. Obviously they know apa yang perlu diperbaik dan cari inisiatif untuk tambah pengetahuan masing2.

Nasib baik lah dapat cover. Aku mula ngan slides presentation on basic of multimedia. Pastu, adakan aktiviti untuk menguji kepakaran sedia-ada mengenai fungsi2 dalam Power Point. He he he --- mudah je! Aku bagi je diorang sume media termasuk teks, audio dan imej berkenaan visi & misi baru and soh diorg buat satu presentation slide yang akan dibentangkan kepada pengurusan dalam masa 10 minit. Syaratnya, perlu masukkan multimedia dan perlulah sesuai untuk target audience.

Inilah team yang paling cemerlang dalam sesi Aktiviti: Power Point

Warda (Cikgu Bahasa) dan Zimah (Jurukamera baru) turut turun padang

 Sesi belajar 'Insert Table' dan menggunakan functions 'Fill' & 'Line'

 Team En Azmi menunjukkan kepakaran membuat persembahan multimedia mengenai Visi dan Misi

Sesi penggabungan enam media dalam persembahan Power Point


En Khalid sempat gak duduk kejap.

Pendakwah membahaskan hujah --- he he he

Fokus --- fokus --- fokus

Sesi Dos & Don'ts in Multimedia Presentation

Sesi terakhir ni paling kelakar. Diorang diminta berkongsi slaid pencapaian JPOS untuk dikomen. Time ni perut aku hampir pecah. Satu je la --- yang aku leh describe tentang sesi perkongsian ilmu ni: Aku released stress. Banyak sesi gelak2 lak selain berkongsi ilmu pengetahuan.

No comments: