Monday, November 28, 2011

iWatchMovie: Al-Hijab

Do you like this post?
Pengarah : Pierre Andre
Genre : Seram
Pelakon : Pierre Andre, Nur Fathia, Maimon Mutalib, Aziz M.Osman & Nor Albaniah
Tarikh tayangan :  6 Oktober 2011
Klasifikasi : PG 13

Aku baru berpeluang layan filem yang dikatakan paling seram yang pernah dihasilkan di Malaysia, Al-Hijab.

Promo and trailer filem memang not bad. Ada rasa nak tengok jugak la. Tapi bile layan cerita ni dari awal sampai habis....hancusss.

Daripada barisan pelakon, skrip, pengolahan cerita, elemen2 seram ---- semuanya hampeh. Pelakon communicate dengan each other pon macam tak blend langsung. Macam baru blaja baca skrip yang tak paham maksud. Yang boleh pakai, rasa2nya special efx je kot? Okeyla....boleh tahan. Haa...poster filem pon boleh harap aa!!!

Jalan cerita tu sendiri, sangat lah longgar and tak strong. Tak ingat, berapa kali aku dok sebot, "Apa logik?" 

Cerita pasal seorang pelakon pembantu yang dapat peluang jadik hero cerita seram. Rafael ni nak menjiwai watak, perlu study cerita2 seram. Tapi masalah utama dia ialah dia tak takot hantu. So, dia gi wat research pasal hijab. Dek kerana teringin sangat nak nengok antu, dia carik jalan untuk bukak hijab. Tapi bila dah bukak....bila antu2 sume kaco dia....dia takot. Endingnya, dia sebok nak tutup balik.

(Geleng pale....ish ish ish....)

Awatlah hang bazir duit buat cerita cenggini, Pierre? Aku yang menonton ni, dok tahan ketawa jer nengok babak2 meleret kisah cinta antara Rafael ngan aweknya. Ini sudah macam syok sendiri je?

But untuk naikkan smangat tuan pengarah....aku puji gak la....good effort...good effort!!! =P

Jadik, cerita ni aku rasa sangat sesuai ditonton oleh bakal2 pelakon filem seram je kot? Maybe ini je caranya uols leh menjiwai watak dengan mendalam. He he he. Last2 jadik citer lawak pulak untuk aku.

iRate : 3/10

 

No comments: