"Dari stay back doing nothing, better do e-Learning."
Nak ketawa ke atau nak marah kalau dengar statement ni keluar dari mulot orang 'atasan'?
Masa aku dengar ni, aku memang rasa nak pukol je dia ni. Tapi aku paksa diri aku diam diri je. Sabar, dia bukan tahu pon apa keje aku.....
Okay, breath in....breath out....breath in...phuhhh....
Mulanya gini...aku received a call dari dia ni. Panjang lebar dia intro, bgtau skor yang aku dapat untuk jam kredit kursus. Aku noted la, tak capai target. Aku bukan bodoh pon...ko cakap sekali, aku leh paham.
Tapi dia ni teros2an lagik bebel. Bagitahu aku kene usaha la, tunjukkan peningkatan. Dalam hati aku, dah mula panas. Hmm...kita tengah cakap pasal kursus je kan ni? Mula konfius. Dia ni tak ghenti lagi bebel.
Aku tekun je dengar sambil sekali-skala bgtau 'Okay noted. Will do my level best. Dont worry.'
Tapi dia masih lagi membebel. Dok ulang lagi skor yg sangat x memuaskan hati dia.
Sabar pon ada limitnye, babe.
Aku sangat kepenatan smalam. Uruskan beberapa hal berkaitan ngan keje aku. Not complaining abt the work sbb aku mmg puas hati bila dapat buat keje dengan betol. Tapi dia ni wat aku hanginnnn.
Peribahasa 'Jangan dijolok sarang tebuan'. Haa...pernah dengar tak?
Tetibe dia ni keluar statement, "I noticed you like to stay back. Instead of doing nothing, just do the e-learning."
Nak terkeluar bijik mata aku. "Doing nothing???" Aiiyyyyoooooo mulot lu!!!
Aku tahan gile mulot aku dari bercakap. Tapi dia ni dok "Hello-hello?".
"Yes."
"You are not doing your work kan masa stay back?"
Aku tergelak. Dia ni, silap masa kene tempeleng ngan aku kang...
"Okay, I take note. I will do my level best la...do the e-learning tu." Smart tak jawapan aku?
Dia sambung lagi bebel. Ulang lagi citer pasal skor aku...and bagi nasihat lagi pasal stay back buat e-learning.
Aku tarik nafas. "I stay back buat my project work. Kalau nak buat e-learning tu, better I balik." (Jawapan yg x smart!)
"Hmm???"
Tu mmg terkeluar tanpa sedar. Aku marah. Tapi aku lekas sedar, aku siapa. Dia siapa. "Okay, nanti I buat."
Buat kali terakhirnye, dia membebel lagi. Tentang kepentingan e-learning yang boleh bantu tambah jam kredit aku.
Pengajaran utk aku:
1) Dia ni stay back bukan buat keje (kalo pernah stay back lar). Mungkin dia tak pernah jumpe orang lain stay back buat keje kot? Aku malas nak kelahi tentang ni.
2) Kat umah maybe dia ni x dilayan bile berleter. Makin aku dengar, makin enjoy dia sambung leter dan bebelan.
3) Makna 'jam kursus' dalam hidup dia ni bebetul sangat besar. Aku kene memahami dan hormati dia. Setiap orang mmg ada keunikan sendiri.
4) Aku berdoa takkan jadi macam dia. If nak jadi ketua, be a wise one. Jgn tunjukkan kebodohan sendiri. Sebelom cakap, ambil tahu dulu staff tu buat keje apa. Kenapa dia 'suke stay back'? Atau mmg dia saja2 suka melepak kat opis.....hobi kut?
5) Aku ingatkan diri aku, bila hadap situasi macam ni, tindakan yang aku kene ambil ialah - Cari kursus yang available dan hantar je staff tu attend kursus. Lebih senang kan? Kata kuasa kursus tu kat tangan sendiri?
Pengajaran utk uols lak:
1) Boss is always right.
2) Jangan lawan, okay.
3) Keep your mouth shut coz kemarahan akan buat kita lakukan perkara yang bodoh dan merugikan.
Babysit Rhea dan Yuri
-
Assalamualaikum.
Hari ini bersiaran dari rumah. Tengah bersilat mengemas dan buat
*decluttering*. Jenuh! Rasanya saya dah buang, *recycled*, *upcycled*,...
1 day ago